'

Bilety online

Slider - Koncert: Kąpiel w dźwiękach - koncert gongów i mis Rimy Sadurskiej
Slider - Spektakl: 30.Konfrontacje Teatralne : Wojna i pokój
Slider - Spektakl: 30.Konfrontacje Teatralne : Diabły
Slider - Film: Międzynarodowy Dzień Animacji
Slider - Film: Bogini Partenope
Slider - Film: Drugi akt
Slider - Film: Szkoda, że nareszcie
Slider - Film: Droga do Vermiglio
Slider - Film: Filmoterapia z Inspirą : Magia Podlasia, Szeptuchy
Slider - Film: Życie dla początkujących
Slider - Film: Kino 5 zmysłów: Droga do Vermiglio
Slider - Film: Ostatni wiking
Slider - Film: Harvest
Slider - Film: Flow
Slider - Spektakl: Cyberiada
Slider - Film: Festiwal Korelacje w Lublinie – Klątwa Doliny Węży z autorską narracją Łony - rozpoczęcie Lubelskiego Festiwalu Filmowego 2025
Slider - Spektakl: Q&A
Slider - Spektakl: 29.Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca: Moving Cloud & The Flock
Czwartek 16/10/2025
Grafika reklamowa
Historia najgłośniejszego w Europie procesu o czary w ujęciu jednej z najbardziej wszechstronnych polskich reżyserek, Mai Kleczewskiej.
We wrześniu 1632 roku w klasztorze urszulanek w Loudun zaczęły się dziać rzeczy dziwne i przeraźliwe. Dżuma niedawno odeszła, dręczyła miasteczko przez wiele miesięcy. Katolicy walczyli z protestantami zajadle przez 10 lat i choć od religijnych jatek minęło pół wieku, pamięć o nich nie przygasła. Opętanie w Loudun niemal zbiegło się z końcem wielkiej epidemii zdarzyło się w tych samych latach (1632-1640), które widziały wielki poryw rozumu towarzyszący ukazaniu się Rozprawy o metodzie Kartezjusza.
Kapłana, ojca Urbaina Grandiera, proboszcza parafii Sainte Croix, niestroniącego od uciech cielesnych, elokwentnego jezuitę oskarżono o bycie zamieszanym w sprawę zbiorowej histerii rzekomego opętania przełożonej zakonu urszulanek Matki Joanny od Aniołów oraz 16 innych zakonnic.
Rozpoczynają się publiczne egzorcyzmy. Przybierają formę tak spektakularną, ekscytującą i niemal lubieżną, że gromadzą rzesze mieszkańców. Im bardziej okazują się nieskuteczne tym częściej się odbywają i tym dłużej trwają. Sprawą niepokoi się sam kardynał Richelieu. Do Loudun przybywa komisja, na której czele staje baron de Laubardemont.
Oskarżenie rozwiązłego proboszcza Grandiera o rzucanie seksualnych (ergo: diabelskich) uroków na Bogu ducha winne białogłowy wprawiło w ruch potężną machinę. Napędzana głupotą ludzi oraz przepychankami na szczytach władzy kościelnej i świeckiej (z kardynałem Richelieu na czele), doprowadziła do najgłośniejszego w historii procesu o czary, konszachty z diabłem i w efekcie do spalenia na stosie niewinnego – przynajmniej w kwestii czarnej magii – człowieka.
reżyseria: Maja Kleczewska / scenariusz: Grzegorz Niziołek, Maja Kleczewska / dramaturgia: Grzegorz Niziołek / scenografia: Zbigniew Libera / kostiumy: Konrad Parol / choreografia: Kaya Kołodziejczyk / muzyka: Cezary Duchnowski / reżyseria świateł i multimedia: Wojciech Puś / inspicjentka/suflerka: Dorota Frączyk / asystent reżysera: Grzegorz Margas / obsada: Oriana Soika, Ewa Dobrucka, Przemysław Kosiński, Mateusz Trojanowski, Maciej Kulig, Barbara Guzińska, Jagoda Krzywicka, Maria Suprun, Flaunnette Mafa, Michał Czaderna, Piotr Gajos, Tomasz Lorek, Grzegorz Margas, Mateusz Wojtasiński, Weronika Kudzia, Patrycja Wykrent, Paulina Krywult.
Maja Kleczewska przez „Diabły” zadaje niełatwe pytania, ale można odnieść wrażenie, że nie zadaje ich Kościołowi, ale właśnie nam – widzom. Żebyśmy zastanowili się nad niby oczywistymi sprawami, ale tak naprawdę zastanowili, a nie w momencie gdy do nas dotrą, zbyli je machnięciem ręki, bo tak jest łatwiej, przyjemniej. [...] to naprawdę wyjątkowy spektakl, jeden z tych mocniejszych i prowokujących do dyskusji.
Tomasz Sknadaj, terazteatr.pl
Kategoria wiekowa: 18+
W spektaklu pojawiają się wulgarny język oraz drastyczne sceny.
Czas trwania: 140 minut czytaj więcej
Grafika reklamowa
80 min
Film otwarcia festiwalu w Cannes wreszcie na polskich ekranach!
Mistrz współczesnej komedii, autor „Deerskin” i „Morderczej opony” Quentin Dupieux, powraca z najzabawniejszym i najbardziej zagmatwanym filmem roku, w którym prawda miesza się z fikcją, aktorstwo z prawdziwymi emocjami, a kino z rzeczywistością. Dość powiedzieć, że drugi akt filmu „Drugi akt” rozgrywa się w restauracji o nazwie Drugi akt. A później jest już tylko lepiej.
W tej niezwykłej komedii Dupieuxowi towarzyszy plejada gwiazd francuskiego kina. W rolach głównych znana z serii o Jamesie Bondzie i „Życia Adeli” Léa Seydoux, gwiazda „Nienawiści” Vincent Lindon i uwielbiany w całej Europie Louis Garrel, który zachwycił widzów rolą w „Marzycielach”. czytaj więcej
Zobacz kolejny dzień
Czwartek 16/10/2025
Zobacz kolejny dzień
Przejdź do treści