Sobota 06/12/2025
90 min
Nowy film Mstyslava Chernowa, reżysera nagrodzonego Oscarem 20 dni w Mariupolu, to bardzo poruszający dokument o wojnie z perspektywy ukraińskich żołnierzy. Latem 2023 roku reżyser ze swoim kolegą z Associated Press, Alexem Babenko, dołącza do brygady walczącej o odzyskanie wsi o nazwie Andriivka, która jest niedaleko Bachmutu. Droga do niej wiedzie przez zaminowany las – zaledwie dwa kilometry, które stają się symbolem całej wojny.
Film łączy nagrania reżysera, materiały z kamer na hełmach żołnierzy oraz momenty refleksji ukraińskich chłopców w chwilach wytchnienia od walk. Z bliska widzimy niełatwe decyzje, stratę towarzyszy i ogromny koszt obrony ojczyzny. Prawda jest taka, że ta walka jest tylko o nazwę terytorium. Ludzi już tam nie ma, domów też, wszystko jest zniszczone. A zwłaszcza wspomnienia. czytaj więcej
Film łączy nagrania reżysera, materiały z kamer na hełmach żołnierzy oraz momenty refleksji ukraińskich chłopców w chwilach wytchnienia od walk. Z bliska widzimy niełatwe decyzje, stratę towarzyszy i ogromny koszt obrony ojczyzny. Prawda jest taka, że ta walka jest tylko o nazwę terytorium. Ludzi już tam nie ma, domów też, wszystko jest zniszczone. A zwłaszcza wspomnienia. czytaj więcej
98 min
Luty 2022 roku. Ukraińska reżyserka Alisa Kovalenko postanawia spełnić obietnicę daną samej sobie: jeśli rosyjska inwazja w jej kraju przybierze pełną skalę, wstąpi jako ochotniczka do Sił Zbrojnych Ukrainy. Alisa trafia na linię frontu, zostawiając w domu swojego pięcioletniego syna Théo.
Film, który nigdy nie powinien powstać, narodził się z potrzeby zachowania – pośród grozy i zagrożeń wojny – świadectwa niezachwianej miłości matki do dziecka.
Za pomocą intymnych dzienników wideo i poetyckich listów skierowanych do dorosłego w przyszłości Théo, Kovalenko uchwyca druzgocącą rzeczywistość wojny, jednocześnie zastanawiając się nad własną decyzją o służbie. Jej kamera odsłania zarówno chaos zniszczenia, jak i głębokie człowieczeństwo towarzyszy broni – niezłomne przyjaźnie, wzajemne wsparcie oraz czułe więzi podtrzymywane z bliskimi pozostającymi daleko.
Będąc jednocześnie świadectwem matczynej miłości i filmem dokumentalnym o wojnie, obraz splata osobistą historię Kovalenko z szerszą narracją tych, którzy walczą o to, by przyszłe pokolenia mogły żyć w pokoju.
Ten dokument w pierwszej osobie oferuje intensywną i intymną perspektywę na ludzki koszt wojny oraz na głębokie więzi między rodzicem a dzieckiem, trwające nawet w najciemniejszych okolicznościach.
W swoim filmie Alisa Kovalenko oddaje hołd zarówno żyjącym żołnierzom, jak i tym, którzy ponieśli najwyższą ofiarę, już nigdy nie wracając do swoich rodzin. czytaj więcej
Film, który nigdy nie powinien powstać, narodził się z potrzeby zachowania – pośród grozy i zagrożeń wojny – świadectwa niezachwianej miłości matki do dziecka.
Za pomocą intymnych dzienników wideo i poetyckich listów skierowanych do dorosłego w przyszłości Théo, Kovalenko uchwyca druzgocącą rzeczywistość wojny, jednocześnie zastanawiając się nad własną decyzją o służbie. Jej kamera odsłania zarówno chaos zniszczenia, jak i głębokie człowieczeństwo towarzyszy broni – niezłomne przyjaźnie, wzajemne wsparcie oraz czułe więzi podtrzymywane z bliskimi pozostającymi daleko.
Będąc jednocześnie świadectwem matczynej miłości i filmem dokumentalnym o wojnie, obraz splata osobistą historię Kovalenko z szerszą narracją tych, którzy walczą o to, by przyszłe pokolenia mogły żyć w pokoju.
Ten dokument w pierwszej osobie oferuje intensywną i intymną perspektywę na ludzki koszt wojny oraz na głębokie więzi między rodzicem a dzieckiem, trwające nawet w najciemniejszych okolicznościach.
W swoim filmie Alisa Kovalenko oddaje hołd zarówno żyjącym żołnierzom, jak i tym, którzy ponieśli najwyższą ofiarę, już nigdy nie wracając do swoich rodzin. czytaj więcej
100 min
Szesnastoletni Michele Parodi dorasta we włoskiej Genui. Jego matka Nina, pochodzi z Ukrainy, przed laty wyemigrowała do Włoch, zostawiając za sobą rodzinę i ojczyznę. Po nagłej śmierci Niny chłopak po raz pierwszy wyrusza na Ukrainę – by spełnić jej ostatnią wolę i rozsypać prochy w rodzinnej wiosce w Karpatach.
Tam spotyka swojego dziadka Mikhaila, dawnego klauna, z którym Nina zerwała kontakty wiele lat wcześniej. Spotkanie dwóch obcych sobie ludzi – nastolatka i starca – staje się początkiem trudnej, ale pomimo tego wzruszającej więzi. Razem podejmują się symbolicznego zadania odbudowy zrujnowanej wieży, która ma stać się miejscem pojednania. czytaj więcej
Tam spotyka swojego dziadka Mikhaila, dawnego klauna, z którym Nina zerwała kontakty wiele lat wcześniej. Spotkanie dwóch obcych sobie ludzi – nastolatka i starca – staje się początkiem trudnej, ale pomimo tego wzruszającej więzi. Razem podejmują się symbolicznego zadania odbudowy zrujnowanej wieży, która ma stać się miejscem pojednania. czytaj więcej
110 min
Granica
reżyseria: Maria Margiel, obsada: Solomiya Kyrylova, Daria Kalinchuk, Mira Fareniuk
Polska / 2024 / 30 min / NAGRODA
Oksana pracuje w Polsce, podczas gdy jej córki pozostają w Ukrainie pod opieką babci. Chcąc odbudować więzi z córkami, Oksana decyduje się zabrać je do Polski. Wspólna podróż wystawia na próbę siłę ich relacji. Brak odpowiednich dokumentów dla ukochanego kanarka córek uniemożliwia przekroczenie granicy
Życie się zaczyna
reżyseria: Oleksii Taranenko, Volodymyr Kravchuk, Vitalii Salii
Ukraina / 2025 / 28 min / NAGRODA
Bohater jest weteranem wojennym, który zmaga się z powrotem do życia cywilnego po udziale w ciężkich walkach. Spokojny dom wydaje mu się obcy, a ludzie, którzy nie doświadczyli wojny, budzą w nim niezrozumienie i poczucie wyobcowania. Jego znajomi i przyjaciele pogłębiają wewnętrzny konflikt, przedstawiając wojnę jako coś odległego.
Za 769 km – Nowy Jork, reżyseria: Sofiia Buhrii
Ukraina / 2025 / 15 min / WYRÓŻNIENIE
W jednej z nielicznych piekarni w Kijowie osoby z niepełnosprawnościami intelektualnymi pieką chleb. Pomimo własnych trudności muszą żyć w warunkach wojny. Ich codzienna praca ratuje mieszkańców frontowych terenów, pozostających pod ostrzałem, przed kryzysem żywnościowym. Ostatni przystanek: Nowy Jork, ukraińska wieś w obwodzie donieckim, dziś okupowana przez Rosję.
Ludzie i rzeczy
reżyseria: Damian Kosowski, obsada: Oksana Cherkashyna, Kira Makidon, Stanislav Voitsekhovskyi
Polska / 2024 / 20 min / WYRÓŻNIENIE
34-letnia Olena przyjeżdża z ośmioletnią córką Kirą i swoim przyjacielem Tymurem, aby odebrać wyniki badań DNA, potwierdzające, że jej zaginiony podczas wojny mąż Ilya nie żyje. Konfrontacja z ekshumowanymi ciałami ofiar rosyjskiej agresji zmusza ją do dokonania wyboru między teraźniejszością a światem, który przeminął.
Drift
reżyseria: Anna Pavlova-Garshyna, obsada: Obsada: Vladymyr Melnyk, Alexander Koval, Oleksiy Petrychenko
Ukraina / 2025 / 8’ / WYRÓŻNIENIE
1 stycznia 2022 roku, Charków, Ukraina. Vova po noworocznej imprezie udaje się do pracy jako motorniczy tramwaju. Po drodze niespodziewanie spotyka go przygoda i staje się czyimś aniołem stróżem. czytaj więcej
reżyseria: Maria Margiel, obsada: Solomiya Kyrylova, Daria Kalinchuk, Mira Fareniuk
Polska / 2024 / 30 min / NAGRODA
Oksana pracuje w Polsce, podczas gdy jej córki pozostają w Ukrainie pod opieką babci. Chcąc odbudować więzi z córkami, Oksana decyduje się zabrać je do Polski. Wspólna podróż wystawia na próbę siłę ich relacji. Brak odpowiednich dokumentów dla ukochanego kanarka córek uniemożliwia przekroczenie granicy
Życie się zaczyna
reżyseria: Oleksii Taranenko, Volodymyr Kravchuk, Vitalii Salii
Ukraina / 2025 / 28 min / NAGRODA
Bohater jest weteranem wojennym, który zmaga się z powrotem do życia cywilnego po udziale w ciężkich walkach. Spokojny dom wydaje mu się obcy, a ludzie, którzy nie doświadczyli wojny, budzą w nim niezrozumienie i poczucie wyobcowania. Jego znajomi i przyjaciele pogłębiają wewnętrzny konflikt, przedstawiając wojnę jako coś odległego.
Za 769 km – Nowy Jork, reżyseria: Sofiia Buhrii
Ukraina / 2025 / 15 min / WYRÓŻNIENIE
W jednej z nielicznych piekarni w Kijowie osoby z niepełnosprawnościami intelektualnymi pieką chleb. Pomimo własnych trudności muszą żyć w warunkach wojny. Ich codzienna praca ratuje mieszkańców frontowych terenów, pozostających pod ostrzałem, przed kryzysem żywnościowym. Ostatni przystanek: Nowy Jork, ukraińska wieś w obwodzie donieckim, dziś okupowana przez Rosję.
Ludzie i rzeczy
reżyseria: Damian Kosowski, obsada: Oksana Cherkashyna, Kira Makidon, Stanislav Voitsekhovskyi
Polska / 2024 / 20 min / WYRÓŻNIENIE
34-letnia Olena przyjeżdża z ośmioletnią córką Kirą i swoim przyjacielem Tymurem, aby odebrać wyniki badań DNA, potwierdzające, że jej zaginiony podczas wojny mąż Ilya nie żyje. Konfrontacja z ekshumowanymi ciałami ofiar rosyjskiej agresji zmusza ją do dokonania wyboru między teraźniejszością a światem, który przeminął.
Drift
reżyseria: Anna Pavlova-Garshyna, obsada: Obsada: Vladymyr Melnyk, Alexander Koval, Oleksiy Petrychenko
Ukraina / 2025 / 8’ / WYRÓŻNIENIE
1 stycznia 2022 roku, Charków, Ukraina. Vova po noworocznej imprezie udaje się do pracy jako motorniczy tramwaju. Po drodze niespodziewanie spotyka go przygoda i staje się czyimś aniołem stróżem. czytaj więcej