Lublin 28.11.2025, g. 17:00
od 15.00 pln
Film +1
FOKUS: WSPÓLNOTA – RODZINA
Konkurs Fokus: Wspólnota skupia się na filmach, które nas łączą. Poruszają aktualne tematy społeczne z różnych stron świata opowiadając o nich przez pryzmat jednostek, często zwyczajnych ludzi próbujących odnaleźć się w skomplikowanej rzeczywistości. Znajdziecie tu kameralne dramaty, osobiste dokumenty i ciepłe komedie. Pokazy konkursowe podzielone są tematy, które pozwolą przyjrzeć się temu, co aktualnie najczęściej zajmuje twórców i twórczynie krótkometrażych filmów.
Blanche, reż./dir. Joanne Rakotoarisoa (Francja/France) 2024, 26’, 13+
Rodzina zjeżdża się do wsi na pogrzeb nestorki rodu. Wraz z matką przybywa też Zaza, wyróżniająca się na tle innych nastolatka. Poznaje samotną dziewczynkę – kuzynkę Anę, z którą próbuje odnaleźć się w sieci gwałtownie narastających rodzinnych konfliktów.
Film nagrodzony m.in. na MFF w Dublinie.
Spójrz na dom swój/Look Homeward, reż./dir. Artem Rachkelyuk (Polska/Poland) 2025, 20’, 15+
Vlad mieszka w Polsce ze swoją młodszą siostrą. Dowiaduje się, że jego ojciec został powołany do wojska w Ukrainie. To, o czym starał się nie myśleć, wraca do niego ze zdwojoną siłą.
Film nagrodzony na Krakowskim Festiwalu Filmowym.
Cura sana, reż./dir. Lucía G. Romero (Hiszpania/Spain) 2024, 18’, 15+
Konkurs Fokus: Wspólnota skupia się na filmach, które nas łączą. Poruszają aktualne tematy społeczne z różnych stron świata opowiadając o nich przez pryzmat jednostek, często zwyczajnych ludzi próbujących odnaleźć się w skomplikowanej rzeczywistości. Znajdziecie tu kameralne dramaty, osobiste dokumenty i ciepłe komedie. Pokazy konkursowe podzielone są tematy, które pozwolą przyjrzeć się temu, co aktualnie najczęściej zajmuje twórców i twórczynie krótkometrażych filmów.
Blanche, reż./dir. Joanne Rakotoarisoa (Francja/France) 2024, 26’, 13+
Rodzina zjeżdża się do wsi na pogrzeb nestorki rodu. Wraz z matką przybywa też Zaza, wyróżniająca się na tle innych nastolatka. Poznaje samotną dziewczynkę – kuzynkę Anę, z którą próbuje odnaleźć się w sieci gwałtownie narastających rodzinnych konfliktów.
Film nagrodzony m.in. na MFF w Dublinie.
Spójrz na dom swój/Look Homeward, reż./dir. Artem Rachkelyuk (Polska/Poland) 2025, 20’, 15+
Vlad mieszka w Polsce ze swoją młodszą siostrą. Dowiaduje się, że jego ojciec został powołany do wojska w Ukrainie. To, o czym starał się nie myśleć, wraca do niego ze zdwojoną siłą.
Film nagrodzony na Krakowskim Festiwalu Filmowym.
Cura sana, reż./dir. Lucía G. Romero (Hiszpania/Spain) 2024, 18’, 15+
Lublin 28.11.2025, g. 18:45
od 15.00 pln
Film +1
FOKUS: TRANSGRESJE – GRANICE FORMY
Konkurs Fokus: Transgresje przeznaczony jest dla filmów eksperymentujących z formą, stosujących nowe formy narracji. Potrafią w zaskakujący sposób opowiedzieć o złożonych tematach, zatrzeć granice między rodzajami i gatunkami filmowymi. Znajdziecie tu odważne eksperymenty, intymne refleksje i oryginalne dokumenty. Pokazy konkursowe podzielone są na tematy, które oddają różnorodność przekraczania granic w kinie.
Niebu nieznane me imię/Heaven Doesn't Know My Name, reż./dir. Carol AÓ (Brazylia/Brazil) 2024, 21’, 13+
Luma nadaje nowe znaczenie śmierci prababci poprzez dotąd niewypowiedziane wspomnienia.
Film prezentowany m.in. na MFF w Rio de Janeiro. Polska premiera.
Relaks/Relax, reż./dir. JL Maldonado (Hiszpania/Spain) 2024, 15’, 16+
Po nakręceniu swojego najnowszego filmu o życiu romskiej rodziny mieszkającej w Rumunii, reżyser zaczyna odczuwać niepokój związany z tym, co stworzył. Zastanawia się, czy jego praca przynosi korzyści bohaterom, czy jest jedynie artystycznym przedsięwzięciem wykorzystującym ludzi.
Film nagrodzony m.in. na Festiwalu CortoGijón. Polska premiera.
Podróżnik/The Wayfarer, reż./dir. Veronika Jelšíková (Czechy, Słowacja / Czech Republic, Slovakia) 2025, 20’, 13+
Albert całe życie pracował w fabryce emaliowanych tablic. Nigdy nie miał okazji do zrealizowania swoich marzeń o podróżach. Dzisiaj przechodzi na emeryturę i zamierza w końcu wyruszyć w świat. Ale podczas imprezy pożegnalnej wydarzenia przybierają nieoczekiwany obrót.
Film prezentowany m.in. na MFF w Arlington. Polska premiera.
Picturam, reż/dir. Eva Rezová (Czechy/Czech Republic) 2025, 8’, 13+
Taneczna interpretacja „Ostatniej wieczerzy” Leonarda da Vinci nawiązująca wizualnie do malarstwa Rembrandta.
Film nagrodzony m.in. Nagrodą Czeskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych. Polska premiera.
Cud/The Miracle, reż./dir. Ewa Borysewicz (Polska/Poland) 2024, 30’, 16+
Film oparty na motywach powieści Ignacego Karpowicza. Życie młodego mężczyzny, hedonisty i grzesznika, wywraca się do góry nogami, gdy jego żona zachodzi w ciążę. Bohater próbuje ucieczki, ale ta jeszcze bardziej komplikuje sytuację. Nie potrafi już rozdzielić jawy od pijackiej halucynacji zabarwionej biblijnymi opowieściami i ludowymi pieśniami.
Film nagrodzony m.in. na MFF Etiuda&Anima.
Konkurs Fokus: Transgresje przeznaczony jest dla filmów eksperymentujących z formą, stosujących nowe formy narracji. Potrafią w zaskakujący sposób opowiedzieć o złożonych tematach, zatrzeć granice między rodzajami i gatunkami filmowymi. Znajdziecie tu odważne eksperymenty, intymne refleksje i oryginalne dokumenty. Pokazy konkursowe podzielone są na tematy, które oddają różnorodność przekraczania granic w kinie.
Niebu nieznane me imię/Heaven Doesn't Know My Name, reż./dir. Carol AÓ (Brazylia/Brazil) 2024, 21’, 13+
Luma nadaje nowe znaczenie śmierci prababci poprzez dotąd niewypowiedziane wspomnienia.
Film prezentowany m.in. na MFF w Rio de Janeiro. Polska premiera.
Relaks/Relax, reż./dir. JL Maldonado (Hiszpania/Spain) 2024, 15’, 16+
Po nakręceniu swojego najnowszego filmu o życiu romskiej rodziny mieszkającej w Rumunii, reżyser zaczyna odczuwać niepokój związany z tym, co stworzył. Zastanawia się, czy jego praca przynosi korzyści bohaterom, czy jest jedynie artystycznym przedsięwzięciem wykorzystującym ludzi.
Film nagrodzony m.in. na Festiwalu CortoGijón. Polska premiera.
Podróżnik/The Wayfarer, reż./dir. Veronika Jelšíková (Czechy, Słowacja / Czech Republic, Slovakia) 2025, 20’, 13+
Albert całe życie pracował w fabryce emaliowanych tablic. Nigdy nie miał okazji do zrealizowania swoich marzeń o podróżach. Dzisiaj przechodzi na emeryturę i zamierza w końcu wyruszyć w świat. Ale podczas imprezy pożegnalnej wydarzenia przybierają nieoczekiwany obrót.
Film prezentowany m.in. na MFF w Arlington. Polska premiera.
Picturam, reż/dir. Eva Rezová (Czechy/Czech Republic) 2025, 8’, 13+
Taneczna interpretacja „Ostatniej wieczerzy” Leonarda da Vinci nawiązująca wizualnie do malarstwa Rembrandta.
Film nagrodzony m.in. Nagrodą Czeskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych. Polska premiera.
Cud/The Miracle, reż./dir. Ewa Borysewicz (Polska/Poland) 2024, 30’, 16+
Film oparty na motywach powieści Ignacego Karpowicza. Życie młodego mężczyzny, hedonisty i grzesznika, wywraca się do góry nogami, gdy jego żona zachodzi w ciążę. Bohater próbuje ucieczki, ale ta jeszcze bardziej komplikuje sytuację. Nie potrafi już rozdzielić jawy od pijackiej halucynacji zabarwionej biblijnymi opowieściami i ludowymi pieśniami.
Film nagrodzony m.in. na MFF Etiuda&Anima.
Lublin 28.11.2025, g. 19:30
od 15.00 pln
Film +1
FOKUS: GRANICE
Fokus: Granice do konkurs średniometrażowych i pełnometrażowych filmów aktorskich, animowanych i hybrydowych o wyraźnie autorskim stylu, poszukujących oryginalnych form opowiadania o współczesności. Różnorodność podejść do materii dłuższego metrażu zaprezentowanych w zakwalifikowanych produkcjach udowadnia, że kino wciąż ma nam wiele do zaoferowania. W tym roku w konkursie bierze udział 8 filmów.
Trzy miłości/Three Loves, reż. Łukasz Grzegorzek (Polska) 2025, 100’, 18+
On kocha ją, ona kocha jego, on kocha… no właśnie kogo? Banalny flirt łączy kończącą właśnie 40 lat Lenę, studenta prawa Kundla i Jana, wpływowego prawnika, a zarazem byłego męża Leny. Sytuacja z pozoru błaha i niewinna okazuje się wstępem do pełnej napięcia i niepewności rozgrywki, w której pożądanie, miłość i obsesja przenikają się ze sobą i prowadzą trójkę bohaterów w niespodziewane miejsca.
W najnowszym filmie Łukasza Grzegorzka obserwujemy dynamicznie przeobrażający się trójkąt miłosny. W klimacie, który przywodzi na myśl najbardziej powichrowane dokonania Pedra Almodovara, Grzegorzek snuje historię trochę śmieszną, trochę ironiczną, trochę kiczowatą, trochę dramatyczną, ale – również dzięki wysmakowanym zdjęciom Weroniki Bilskiej – cały czas niezwykle zmysłową i wciągającą niczym erotyczne fantazje. Trzy miłości wymykają się zgrabnie gatunkowym szufladkom, oscylując między obyczajowym komediodramatem, kampową zgrywą, a nawet podszytym erotycznie thrillerem. Grzegorzek nie boi się eksperymentować z formą i narracją, a efektem jest kolejny już w dorobku tego reżysera wyrazisty, autorski obraz udowadniający, że jest jednym z najbardziej osobnych głosów w polskim kinie.
Film nagrodzony na FPFF w Gdyni i prezentowany m.in. na MFF Nowe Horyzonty.
Po seansie zapraszamy na dyskusję.
Seans z opcją audiodeskrypcji.
Fokus: Granice do konkurs średniometrażowych i pełnometrażowych filmów aktorskich, animowanych i hybrydowych o wyraźnie autorskim stylu, poszukujących oryginalnych form opowiadania o współczesności. Różnorodność podejść do materii dłuższego metrażu zaprezentowanych w zakwalifikowanych produkcjach udowadnia, że kino wciąż ma nam wiele do zaoferowania. W tym roku w konkursie bierze udział 8 filmów.
Trzy miłości/Three Loves, reż. Łukasz Grzegorzek (Polska) 2025, 100’, 18+
On kocha ją, ona kocha jego, on kocha… no właśnie kogo? Banalny flirt łączy kończącą właśnie 40 lat Lenę, studenta prawa Kundla i Jana, wpływowego prawnika, a zarazem byłego męża Leny. Sytuacja z pozoru błaha i niewinna okazuje się wstępem do pełnej napięcia i niepewności rozgrywki, w której pożądanie, miłość i obsesja przenikają się ze sobą i prowadzą trójkę bohaterów w niespodziewane miejsca.
W najnowszym filmie Łukasza Grzegorzka obserwujemy dynamicznie przeobrażający się trójkąt miłosny. W klimacie, który przywodzi na myśl najbardziej powichrowane dokonania Pedra Almodovara, Grzegorzek snuje historię trochę śmieszną, trochę ironiczną, trochę kiczowatą, trochę dramatyczną, ale – również dzięki wysmakowanym zdjęciom Weroniki Bilskiej – cały czas niezwykle zmysłową i wciągającą niczym erotyczne fantazje. Trzy miłości wymykają się zgrabnie gatunkowym szufladkom, oscylując między obyczajowym komediodramatem, kampową zgrywą, a nawet podszytym erotycznie thrillerem. Grzegorzek nie boi się eksperymentować z formą i narracją, a efektem jest kolejny już w dorobku tego reżysera wyrazisty, autorski obraz udowadniający, że jest jednym z najbardziej osobnych głosów w polskim kinie.
Film nagrodzony na FPFF w Gdyni i prezentowany m.in. na MFF Nowe Horyzonty.
Po seansie zapraszamy na dyskusję.
Seans z opcją audiodeskrypcji.