Lublin 22.11.2025, g. 16:00
od 15.00 pln
Film +1
FOKUS: TRANSGRESJE – GRANICE TOLERANCJI
Konkurs Fokus: Transgresje przeznaczony jest dla filmów eksperymentujących z formą, stosujących nowe formy narracji. Potrafią w zaskakujący sposób opowiedzieć o złożonych tematach, zatrzeć granice między rodzajami i gatunkami filmowymi. Znajdziecie tu odważne eksperymenty, intymne refleksje i oryginalne dokumenty. Pokazy konkursowe podzielone są na tematy, które oddają różnorodność przekraczania granic w kinie.
Pierwsze obrazy/La Première Image, reż./dir. Olia Verriopoulou (Grecja/Greece) 2025, 25’, 15+
Ateny, kwiecień 1967 roku, pierwsze dni dyktatury wojskowej. Młodemu Loukasowi nie wolno opuszczać mieszkania, wymyśla więc nową zabawę, która łączy go ze światem zewnętrznym: odbieranie telefonów. Odkrywa, że domowa linia telefoniczna pokrywa się z linią kina Studio.
Film prezentowany m.in. na MFF w Atenach. Polska premiera.
Bloodline, reż./dir. Wojciech Węglarz (Polska/Polan) 2024, 12’, 15+
Mur na granicy polsko-białoruskiej uniemożliwia samotnemu żubrowi powrót do rodzimego stada. W lesie pełnym strażników i żołnierzy zagubione zwierzę staje się świadkiem dramatycznych wydarzeń.
Film nagrodzony m.in. na Krakowskim Festiwalu Filmowym i KFDF Młodzi i film.
Barlebas, reż./dir. Malu Janssen (Belgia, Niderlandy / Belgium, Netherlands) 2024, 20’, 16+
Jest 1595 rok. Heylken mieszka na południu Niderlandów. Układa pieśni i pomaga innym kobietom w potrzebie. Niekonwencjonalne zachowanie ściąga na nią podejrzenie o czary.
Film nagrodzony m.in. na MFF Fantasia w Montrealu. Polska premiera.
Sammi, który dzielił się swoim ciałem/Sammi, Who Can Detach His Body Parts, reż./dir. Rein Maychaelson (Indonezja/Indonesia) 2025, 19’, 16+
Sammi urodził się z niezwykłą zdolnością odłączania części swojego ciała. Przez całe życie dzielił się nimi z ludźmi, których kochał. Po śmierci pozostał mu jedynie tułów z głową bez twarzy. Matka próbuje zebrać przed pogrzebem wszystkie części jego ciała.
Film nagrodzony m.in. na Krakowskim Festiwalu Filmowym i MFF w Hamptons.
Seans z opcją audiodeskrypcji.
Konkurs Fokus: Transgresje przeznaczony jest dla filmów eksperymentujących z formą, stosujących nowe formy narracji. Potrafią w zaskakujący sposób opowiedzieć o złożonych tematach, zatrzeć granice między rodzajami i gatunkami filmowymi. Znajdziecie tu odważne eksperymenty, intymne refleksje i oryginalne dokumenty. Pokazy konkursowe podzielone są na tematy, które oddają różnorodność przekraczania granic w kinie.
Pierwsze obrazy/La Première Image, reż./dir. Olia Verriopoulou (Grecja/Greece) 2025, 25’, 15+
Ateny, kwiecień 1967 roku, pierwsze dni dyktatury wojskowej. Młodemu Loukasowi nie wolno opuszczać mieszkania, wymyśla więc nową zabawę, która łączy go ze światem zewnętrznym: odbieranie telefonów. Odkrywa, że domowa linia telefoniczna pokrywa się z linią kina Studio.
Film prezentowany m.in. na MFF w Atenach. Polska premiera.
Bloodline, reż./dir. Wojciech Węglarz (Polska/Polan) 2024, 12’, 15+
Mur na granicy polsko-białoruskiej uniemożliwia samotnemu żubrowi powrót do rodzimego stada. W lesie pełnym strażników i żołnierzy zagubione zwierzę staje się świadkiem dramatycznych wydarzeń.
Film nagrodzony m.in. na Krakowskim Festiwalu Filmowym i KFDF Młodzi i film.
Barlebas, reż./dir. Malu Janssen (Belgia, Niderlandy / Belgium, Netherlands) 2024, 20’, 16+
Jest 1595 rok. Heylken mieszka na południu Niderlandów. Układa pieśni i pomaga innym kobietom w potrzebie. Niekonwencjonalne zachowanie ściąga na nią podejrzenie o czary.
Film nagrodzony m.in. na MFF Fantasia w Montrealu. Polska premiera.
Sammi, który dzielił się swoim ciałem/Sammi, Who Can Detach His Body Parts, reż./dir. Rein Maychaelson (Indonezja/Indonesia) 2025, 19’, 16+
Sammi urodził się z niezwykłą zdolnością odłączania części swojego ciała. Przez całe życie dzielił się nimi z ludźmi, których kochał. Po śmierci pozostał mu jedynie tułów z głową bez twarzy. Matka próbuje zebrać przed pogrzebem wszystkie części jego ciała.
Film nagrodzony m.in. na Krakowskim Festiwalu Filmowym i MFF w Hamptons.
Seans z opcją audiodeskrypcji.
Lublin 22.11.2025, g. 17:30
od 15.00 pln
Film +1
FOKUS: WSPÓLNOTA – STRATA
Konkurs Fokus: Wspólnota skupia się na filmach, które nas łączą. Poruszają aktualne tematy społeczne z różnych stron świata opowiadając o nich przez pryzmat jednostek, często zwyczajnych ludzi próbujących odnaleźć się w skomplikowanej rzeczywistości. Znajdziecie tu kameralne dramaty, osobiste dokumenty i ciepłe komedie. Pokazy konkursowe podzielone są tematy, które pozwolą przyjrzeć się temu, co aktualnie najczęściej zajmuje twórców i twórczynie krótkometrażych filmów.
Pa, pa, żółwiu/Bye Bye Turtle, reż./dir. Selin Öksüzoğlu (Francja, Turcja / France, Türkiye) 2024, 25’, 15+
Dziewczyna, której matka umiera, błąka się po zamglonych górach gdzieś nad Morzem Czarnym. Nieoczekiwanie spotyka kobietę powracającą w te okolice po latach nieobecności. Chociaż są sobie zupełnie obce, na chwilę łączą się w samotności.
Film nagrodzony m.in. na PFFK w Grenoble. Polska premiera.
Moja mama jest krową/My Mother is a Cow, reż./dir. Moara Passoni (Brazylia/Brazil) 2024, 15’, 15+
Dwunastoletnia Mia wprowadza się na rodzinne ranczo położone na skraju płonących brazylijskich mokradeł. Desperacko pragnie czułości matki, która zostawiłą ją pod opieką ciotki. W świecie nieprzewidywalnej natury i w obliczu zbliżającego się śmiertelnego zagrożenia ze strony jaguara, miłość objawia się w niespodziewany sposób.
Film nagrodzony m.in. na MFFN w Buenos Aires i MFF w Huesce.
Dziewczyna z liceum/The Girl from High School, reż./dir. Marielle Gauthier (Francja/France) 2025, 23’, 16+
Sabrina przeżywa kryzys wieku średniego. Ma poczucie, że spędziła ostatnie dwadzieścia lat patrząc bezczynnie, jak inni robią postępy. Odkrycie zwłok Céline, dziewczyny, z którą chodziła do szkoły, przywołuje wspomnienia utraconych iluzji i marzeń.
Polska premiera.
Droga Louise/Dear Louise, reż./dir. Rémi Brachet (Francja/France) 2024, 25’, 15+
Louise była prababką reżysera. Została zamordowana przez męża w 1949 roku. Gdyby żyła, w 1969 roku skończyłaby 70 lat i po raz pierwszy wyjechałaby na wakacje. Prawnuk zastanawia się, jak mogłoby to wyglądać.
Film prezentowany m.in. na MFFN w Bordeaux. Polska premiera.
Konkurs Fokus: Wspólnota skupia się na filmach, które nas łączą. Poruszają aktualne tematy społeczne z różnych stron świata opowiadając o nich przez pryzmat jednostek, często zwyczajnych ludzi próbujących odnaleźć się w skomplikowanej rzeczywistości. Znajdziecie tu kameralne dramaty, osobiste dokumenty i ciepłe komedie. Pokazy konkursowe podzielone są tematy, które pozwolą przyjrzeć się temu, co aktualnie najczęściej zajmuje twórców i twórczynie krótkometrażych filmów.
Pa, pa, żółwiu/Bye Bye Turtle, reż./dir. Selin Öksüzoğlu (Francja, Turcja / France, Türkiye) 2024, 25’, 15+
Dziewczyna, której matka umiera, błąka się po zamglonych górach gdzieś nad Morzem Czarnym. Nieoczekiwanie spotyka kobietę powracającą w te okolice po latach nieobecności. Chociaż są sobie zupełnie obce, na chwilę łączą się w samotności.
Film nagrodzony m.in. na PFFK w Grenoble. Polska premiera.
Moja mama jest krową/My Mother is a Cow, reż./dir. Moara Passoni (Brazylia/Brazil) 2024, 15’, 15+
Dwunastoletnia Mia wprowadza się na rodzinne ranczo położone na skraju płonących brazylijskich mokradeł. Desperacko pragnie czułości matki, która zostawiłą ją pod opieką ciotki. W świecie nieprzewidywalnej natury i w obliczu zbliżającego się śmiertelnego zagrożenia ze strony jaguara, miłość objawia się w niespodziewany sposób.
Film nagrodzony m.in. na MFFN w Buenos Aires i MFF w Huesce.
Dziewczyna z liceum/The Girl from High School, reż./dir. Marielle Gauthier (Francja/France) 2025, 23’, 16+
Sabrina przeżywa kryzys wieku średniego. Ma poczucie, że spędziła ostatnie dwadzieścia lat patrząc bezczynnie, jak inni robią postępy. Odkrycie zwłok Céline, dziewczyny, z którą chodziła do szkoły, przywołuje wspomnienia utraconych iluzji i marzeń.
Polska premiera.
Droga Louise/Dear Louise, reż./dir. Rémi Brachet (Francja/France) 2024, 25’, 15+
Louise była prababką reżysera. Została zamordowana przez męża w 1949 roku. Gdyby żyła, w 1969 roku skończyłaby 70 lat i po raz pierwszy wyjechałaby na wakacje. Prawnuk zastanawia się, jak mogłoby to wyglądać.
Film prezentowany m.in. na MFFN w Bordeaux. Polska premiera.
Lublin 22.11.2025, g. 19:15
od 15.00 pln
Film +1
FOKUS: WSPÓLNOTA – W DOROSŁOŚĆ
Konkurs Fokus: Wspólnota skupia się na filmach, które nas łączą. Poruszają aktualne tematy społeczne z różnych stron świata opowiadając o nich przez pryzmat jednostek, często zwyczajnych ludzi próbujących odnaleźć się w skomplikowanej rzeczywistości. Znajdziecie tu kameralne dramaty, osobiste dokumenty i ciepłe komedie. Pokazy konkursowe podzielone są tematy, które pozwolą przyjrzeć się temu, co aktualnie najczęściej zajmuje twórców i twórczynie krótkometrażych filmów.
Nowe czerwone auto/The New Red Car, reż./dir. Yeung Tung (Chiny/China) 2024, 17’, 15+
Matka wiezie jedenastoletniego Yangyanga na spotkanie z ojcem nowym czerwonym samochodem. Syn ukrywa jej romans. Widząc opustoszałe gospodarstwo ojca, chłopiec zaczyna zdawać sobie sprawę z jego rozpaczy i niepewnej przyszłości swojej rodziny.
Film prezentowany m.in. na MFF w Szanghaju. Polska premiera.
Ultrafiolet/Ultraviolet, reż./dir. Veerle De Wilde (Belgia, Niderlandy / Belgium, Netherlands) 2024, 24’, 15+
Mathilde boi się spotkania z matką, która przebywa w szpitalu psychiatrycznym. Relacja z Eliasem pozwala jej spojrzeć na siebie i swoją rodzinę w nowy sposób.
Film nagrodzony m.in. na MFFK w Gandawie. Polska premiera.
James, reż./dir. Andrés Rodríguez (Gwatemala, Meksyk / Guatemala, Mexico) 2024, 20’, 16+
Pochodzący z rdzennej ludności James, starając się zachować niewinność, walczy o szczęście w miejskiej dżungli. Z czasem nabiera przekonania, że podążanie własną drogą oznacza niszczenie innych.
Film prezentowany m.in. na MFF w Wenecji. Polska premiera.
Cycki/Tits, reż./dir. Eivind Landsvik (Norwegia/Norway) 2023, 11’, 15+
Iben chce postawić kolejny krok w związku z Jonasem. Oscar wstydzi się swojego ciała i nie cieszy się sympatią rówieśników. Po nieprzyjemnym doświadczeniu na plaży, okazuje się, że oboje mają ze sobą więcej wspólnego, niż myśleli.
Film nagrodzony na EFFK w Breście.
Konkurs Fokus: Wspólnota skupia się na filmach, które nas łączą. Poruszają aktualne tematy społeczne z różnych stron świata opowiadając o nich przez pryzmat jednostek, często zwyczajnych ludzi próbujących odnaleźć się w skomplikowanej rzeczywistości. Znajdziecie tu kameralne dramaty, osobiste dokumenty i ciepłe komedie. Pokazy konkursowe podzielone są tematy, które pozwolą przyjrzeć się temu, co aktualnie najczęściej zajmuje twórców i twórczynie krótkometrażych filmów.
Nowe czerwone auto/The New Red Car, reż./dir. Yeung Tung (Chiny/China) 2024, 17’, 15+
Matka wiezie jedenastoletniego Yangyanga na spotkanie z ojcem nowym czerwonym samochodem. Syn ukrywa jej romans. Widząc opustoszałe gospodarstwo ojca, chłopiec zaczyna zdawać sobie sprawę z jego rozpaczy i niepewnej przyszłości swojej rodziny.
Film prezentowany m.in. na MFF w Szanghaju. Polska premiera.
Ultrafiolet/Ultraviolet, reż./dir. Veerle De Wilde (Belgia, Niderlandy / Belgium, Netherlands) 2024, 24’, 15+
Mathilde boi się spotkania z matką, która przebywa w szpitalu psychiatrycznym. Relacja z Eliasem pozwala jej spojrzeć na siebie i swoją rodzinę w nowy sposób.
Film nagrodzony m.in. na MFFK w Gandawie. Polska premiera.
James, reż./dir. Andrés Rodríguez (Gwatemala, Meksyk / Guatemala, Mexico) 2024, 20’, 16+
Pochodzący z rdzennej ludności James, starając się zachować niewinność, walczy o szczęście w miejskiej dżungli. Z czasem nabiera przekonania, że podążanie własną drogą oznacza niszczenie innych.
Film prezentowany m.in. na MFF w Wenecji. Polska premiera.
Cycki/Tits, reż./dir. Eivind Landsvik (Norwegia/Norway) 2023, 11’, 15+
Iben chce postawić kolejny krok w związku z Jonasem. Oscar wstydzi się swojego ciała i nie cieszy się sympatią rówieśników. Po nieprzyjemnym doświadczeniu na plaży, okazuje się, że oboje mają ze sobą więcej wspólnego, niż myśleli.
Film nagrodzony na EFFK w Breście.
Lublin 22.11.2025, g. 19:30
od 15.00 pln
Film +1
FOKUS: GRANICE
Fokus: Granice do konkurs średniometrażowych i pełnometrażowych filmów aktorskich, animowanych i hybrydowych o wyraźnie autorskim stylu, poszukujących oryginalnych form opowiadania o współczesności. Różnorodność podejść do materii dłuższego metrażu zaprezentowanych w zakwalifikowanych produkcjach udowadnia, że kino wciąż ma nam wiele do zaoferowania. W tym roku w konkursie bierze udział 8 filmów.
Pod szarym niebem/Under the Grey Sky, reż. Mara Tamkovich (Polska) 2024, 81’, 15+
W 2020 roku niebo nad Białorusią stało się jeszcze bardziej posępne niż dotychczas. Po ostentacyjnie sfałszowanych wyborach białoruskie społeczeństwo wychodzi na ulice, czego reżim Łukaszenki nie pozostawia bez odpowiedzi. Po tym jak Lena relacjonuje brutalne tłumienie protestu, staje się wrogiem systemu, który nie cofnie się przed niczym, by złamać niepokorną dziennikarkę i jej męża, marzącego o ucieczce za granicę.
Inspirowany historią małżeństwa białoruskich dziennikarzy, Igora Iljasha i Katsiaryny Andryevej, film Mary Tamkovich powstał w Polsce, ale stanowi głos wprost z kraju pogrążonego w mroku nieludzkiej dyktatury. Reżyserka tworzy zniuansowaną opowieść o ludziach żyjących pod opresją systemu i o tym, jak owo życie stopniowo pożera relacje, uczucia i duszę. Seans „Pod szarym niebem” z subtelną siłą przypomina nam, że tuż obok, u naszych bezpośrednich sąsiadów rozgrywają się scenariusze, które chcielibyśmy znać tylko z kart dystopijnych powieści. To zarówno oddanie swoistego artystycznego hołdu prawdziwym ludziom cierpiącym w Białorusi, a także przestroga dla widzów zagranicą, że brutalna, brudna historia wciąż się toczy i nie mamy pewności, czy kiedyś nie znajdziemy się w jej trybach. Jednocześnie w samym powstaniu filmu jest coś pokrzepiającego – mimo wszystko wciąż kręcimy i oglądamy filmy, które stają się nośnikiem przesłań o czymś ważnym.
Film nagrodzony m.in. na FPFF w Gdyni oraz KFDF Młodzi i film.
Po seansie zapraszamy na dyskusję.
Seans z opcją audiodeskrypcji.
Fokus: Granice do konkurs średniometrażowych i pełnometrażowych filmów aktorskich, animowanych i hybrydowych o wyraźnie autorskim stylu, poszukujących oryginalnych form opowiadania o współczesności. Różnorodność podejść do materii dłuższego metrażu zaprezentowanych w zakwalifikowanych produkcjach udowadnia, że kino wciąż ma nam wiele do zaoferowania. W tym roku w konkursie bierze udział 8 filmów.
Pod szarym niebem/Under the Grey Sky, reż. Mara Tamkovich (Polska) 2024, 81’, 15+
W 2020 roku niebo nad Białorusią stało się jeszcze bardziej posępne niż dotychczas. Po ostentacyjnie sfałszowanych wyborach białoruskie społeczeństwo wychodzi na ulice, czego reżim Łukaszenki nie pozostawia bez odpowiedzi. Po tym jak Lena relacjonuje brutalne tłumienie protestu, staje się wrogiem systemu, który nie cofnie się przed niczym, by złamać niepokorną dziennikarkę i jej męża, marzącego o ucieczce za granicę.
Inspirowany historią małżeństwa białoruskich dziennikarzy, Igora Iljasha i Katsiaryny Andryevej, film Mary Tamkovich powstał w Polsce, ale stanowi głos wprost z kraju pogrążonego w mroku nieludzkiej dyktatury. Reżyserka tworzy zniuansowaną opowieść o ludziach żyjących pod opresją systemu i o tym, jak owo życie stopniowo pożera relacje, uczucia i duszę. Seans „Pod szarym niebem” z subtelną siłą przypomina nam, że tuż obok, u naszych bezpośrednich sąsiadów rozgrywają się scenariusze, które chcielibyśmy znać tylko z kart dystopijnych powieści. To zarówno oddanie swoistego artystycznego hołdu prawdziwym ludziom cierpiącym w Białorusi, a także przestroga dla widzów zagranicą, że brutalna, brudna historia wciąż się toczy i nie mamy pewności, czy kiedyś nie znajdziemy się w jej trybach. Jednocześnie w samym powstaniu filmu jest coś pokrzepiającego – mimo wszystko wciąż kręcimy i oglądamy filmy, które stają się nośnikiem przesłań o czymś ważnym.
Film nagrodzony m.in. na FPFF w Gdyni oraz KFDF Młodzi i film.
Po seansie zapraszamy na dyskusję.
Seans z opcją audiodeskrypcji.