'

Do Listy Wydarzeń – Kategoria

Taniec

„Dobry Potańc” z Dobrze Dobraną Kapelą i gośćmi – Kapela Bornego i Dobra Nasza

Lublin 25.04.2025, g. 20:00
od 25.00 PLN
Muzyka +1
Dobrze Dobrana Kapela to rodzaj projektu, niemal performansu, który "rodzi się" za każdym razem na nowo. „Dobry potańc” ma charakter jamu taneczno-muzycznego, do którego mogą dołączyć się inni muzycy znający ludową lub miejską nutę.

Wraz z wielkanocnym króliczkiem i wiosennym kogutkiem, śpiewem ptaków i pierwszymi kwiatami chcemy zaprosić wszystkich na pierwszą wiosenną potańcówkę wiejsko-miejską.

A ponieważ niektórym już wiosna w sercach gra, będzie wiosennie, radośnie, ale i lirycznie, dziarsko, z przytupem, ale i nostalgicznie.
Gościnne piwnice CK rozszerzają swoje podwoje oraz repertuar. Nie zabraknie tradycyjnych roztoczańskich poleczek, oberków, podróżniaków, jednak dołączą do nich tanga, foxtroty, walce, slowfoxy, czyli... piosenki rodem z okresu międzywojennego. Potańcówkę poprzedzi jak zawsze krótka rozgrzewka i wprowadzenie.

Gośćmi Dobrze Dobranej Kapeli będą tym razem:

Kapela Bornego
Kapela Bornego wykonuje muzykę z okolic Roztocza Zachodniego, która była grana na dawnych weselach wiejskich. W składzie instrumentów pojawią się skrzypce, suka, basy dłubane i bęben obręczowy.

Muzykę zaczerpnęli bezpośrednio od mistrzów skrzypcowych i sukowych, m.in. od Stanisława Głaza, Bronisława Bidy i Zbigniewa Butryna. Wzorują się na ich repertuarze pochodzącym z bogatej tradycji kapel skrzypcowych i orkiestr dętych
Jak sami mówią, to nie oni wybrali tę muzykę – to ona wybrała ich. I tej muzyce pozostają wierni od ponad 10 lat, nie poddając się popularnym modom i pokusom.

Skład:
Mateusz Borny – suka
Anna Lipińska-Borny – skrzypce
Piotr Deptuła – skrzypce
Robert Miedziocha – basy dłubane
Bartosz Gajdzik – bęben obręczowy

Dobra Nasza
Tchnie młodością i świeżością choć sięga po „stare” piosenki. Potrafi ukołysać, ale i rozbawić. Ich miłością jest muzyka pierwszej połowy XX wieku. Skoczne poleczki, zawadiackie walczyki, ale też romantyczne tanga. Dobra Nasza powstała w wyniku spotkania muzyków młodego i średniego pokolenia, a ich aranże to połączenie świeżości młodości i wirtuozerii doświadczenia. Zabrzmią pieśni z repertuaru Toli Mankiewiczówny, Chóru Dana, Mieczysława Foga, Andrzeja Boguckiego i innych.

Zespół tworzą:
Dobrosława Ziółek – śpiew (i nie tylko)
Jaśmina Różycka – kontrabas
Mariusz Wołkowicz – gitara, mandolina, śpiew

Bioland

Lublin 27.04.2025, g. 18:00
od 40.00 PLN
Taniec
Od Autorów:
Spektakl „Bioland” powstał z inspiracji tematem wpływu ludzkości na naszą planetę, łącząc wątki niewoli/uwięzienia, industrializacji i postępu technologicznego, które przekształcają ekosystemy i oddziałują na funkcjonowanie żywych organizmów na całym świecie.
Zacierając granice między spektaklem, eksperymentem, wystawą i wybiegiem, próbujemy podważyć antropocentryczne założenia, używając fantastycznej, a czasem surrealistycznej soczewki. „Bioland” zaprasza do namysłu nad wzajemną zależnością między ewolucją człowieka a kruchą równowagą życia wszystkich istot na planecie.

Fragment recenzji Alicji Muller (Taniecpolska)
„Bioland” w choreografii Megan Doheny i Ilyi Nikurova jest opowieścią o ponownym zadomawianiu się w świecie ciał, które zostały z niego wyalienowane na drodze technologicznego postępu oraz w wyniku inwazji neoliberalnego kultu samowystarczalności.
Pod względem choreograficznym to celebracja niesamowitych – technicznych oraz mimetycznych – możliwości tancerek i tancerzy.

Choreografia: Megan Doheny i Ilya Nikurov
Muzyka: Dylan Tedaldi
Występują: Michał Przybyła, Agata Kamykowska, Marta Mietelska-Topór, Kacper Szklarski, Magda Niedzielska
Asystentka choreografów: Zuzanna Strugacz
Kostiumy: Jakub Wójcik
Oświetlenie: Jakub Sztandera
Produkcja: Fundacja Crush On Trash, Crush On Stage
Partnerzy: Outrun The Bear, Teatr Łaźnia Nowa, Castorama Zakopianka, Wtórpol
Spektakl był dofinansowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Zamówienia choreograficzne - edycja 2024”, finansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

czas trwania: 60 miniut

Treatise

Lublin 24.05.2025, g. 18:00
od 40.00 PLN
Taniec
Treatise w choreografii Milana Tomášika to spektakl inspirowany partyturą graficzną stworzoną przez angielskiego kompozytora Corneliusa Cardew w latach 1963-1967. Składa się ona ze 193 stron pełnych symboli, linii oraz różnorodnych geometrycznych i abstrakcyjnych kształtów. Publikując partyturę, Cardew nie wyjaśnił w jaki sposób powinno się ją wykonywać, jedynie w innym dziele pt. Treatise Handbook (1970), zawarł on podpowiedź, że „interpretacja utworu ma być muzyczna”. Chociaż partytura Cardew dotyczyła utworu muzycznego, zaskakuje ona swoją niekonwencjonalną wizualnością, która bardziej przypomina abstrakcyjną typografię niż znane zapisy nutowe. Dzięki temu stała się ona dla Milana Tomasika i Krakowskiego Teatru Tańca podstawą do stworzenia oryginalnej choreografii, pełnej dynamicznych sekwencji ruchowych i wizualnych walorów scenograficznych.
„Praca Cardew postawiła przede mną ekscytujące wyzwanie: jak zinterpretować i przekształcić wizualnie imponującą partyturę muzyczną w taniec i choreografię. Pojedyncze działania bazują na dziele Cardew, jednak ich ostateczna forma i kompozycja wykracza poza materiał wyjściowy. Zespół Krakowskiego Teatru Tańca tworzy swój własny, unikalny przestrzenny i czasowy wszechświat.” Milan Tomášik

choreografia: Milan Tomášik
współpraca choreograficzna i wykonanie: Agnieszka Bednarz-Tyran, Agnieszka Kramarz, Patrycja Marszałek, Yelyzaveta Tereshonok, Paweł Urbanowicz
asystentka choreografa: Agnieszka Bednarz-Tyran
muzyka: Piotr Peszat
światło: Michał Wawrzyniak
kostiumy: Dominik Więcek
identyfikacja graficzna: Weronika Wawryk
koordynacja i produkcja: Paweł Łyskawa, Izabela Zawadzka
premiera: 15.3.2024
czas trwania: 50 minut
***
Produkcję spektaklu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz programu Beyond Front@: Bridging Periphery finansowanego ze środków programu Kreatywna Europa (2023-2026) z udziałem podmiotów: Krakow Dance Theatre – Krakowski Teatr Tańca (PL), Central Europe Dance Theatre – CEDT (HU), Bunker (SLO), Hrvatski institut za pokret i ples – HIPP (CRO), M Studio and Moira Cultural and Youth Association (RO) and Vitlycke – CPA (SWE).
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Partnerzy premiery: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie oraz Teatr Studio w Warszawie

Zadanie finansowane jest ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki – Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Lokalnym operatorem Programu jest Centrum Kultury w Lublinie.

MIAZGA

Lublin 25.05.2025, g. 18:00
od 40.00 PLN
Taniec
MIAZGA > h.art company
[ENTER]
Nerd alert!
[ENTER]
UWAGA! Ty też jesteś częścią Miazgi.
[WYJŚCIE]
Miazga to „spektakl-program”, który odpowiada za kodowanie ciągłości procesów zachodzących w ciele człowieka. Miazga to centrum zarządzania organizmem, skupione wokół ośrodkowego układu nerwowego. Fizjologiczne i społeczne mechanizmy, które zachodzą w Miazdze, są poddawane analizie, interpretacji i eksploatacji przez performujące „awatary”. Używają one języka programowania „brainfuck”, który stanowi narzędzie choreograficzne, odpowiadające za strukturę, tempo i decyzje podejmowane przez „awatary”.

czas trwania: 45 minut

Reżyseria, choreografia, performance: Stanisław Bulder, Artur Grabarczyk
Koncept: Artur Grabarczyk
Kostiumy: Stanisław Bulder
Muzyka: Zuzanna Henclik, Bartosz Kalwasiński
Wizualizacje: Gary Garnowski
Identyfikacja wizualna i dokumentacja: Maria Łozińska
Reżyseria światła: Stanisław Bulder, Artur Grabarczyk
Realizacja światła: Filip Ejsmont
Zdjęcia: Zuzanna Czaplak
Koordynacja Produkcji / h.art: Beata Miernik
Wsparcie dramaturgiczne/opieka merytoryczna: Katarzyna Kania
Produkcja: Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, h.art company, Stacja Orunia GAK

Spektakl MIAZGA powstał w ramach programu Przestrzenie Sztuki – Taniec, którego operatorem w Gdańsku w roku 2024 jest Instytut Kultury Miejskiej. Program Przestrzenie Sztuki – Taniec jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Zadanie finansowane jest ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki – Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Lokalnym operatorem Programu jest Centrum Kultury w Lublinie.

“O czym marzą kulki?”

Lublin 27.05.2025, g. 10:00
od 40.00 PLN
Dla Dzieci +2
Spektakl taneczno-plastyczny dla dzieci i ich rodziców oraz wszystkich osób, które chcą się cieszyć atmosferą zabawy i przeobrażenia. Zapraszamy również fanów nowoczesnej muzyki z dźwiękami gitary, ukulele, ocarina i innych.

O czym marzą kulki? Czy chcą toczyć się całymi dniami, skakać, latać jak ptaki, pływać niczym ryby, brzęczeć jak owady? Czy może jak kosmiczny statek lecieć w przestworza bądź jak zegar na Ziemi skrupulatnie odmierzać czas? Czy my bawimy się kulkami, czy może one bawią się nami? Czy można zaprzyjaźnić się z kulkami i czy kulka może stać się jedną z nas?

Język tańca współczesnego nie tworzy w tym spektaklu typowej opowieści, lecz wprowadza dziecko w świat kształtów i faktur, skojarzeń i odczuć. Muzyka i światło tworzą atmosferę, w której prozaiczny przedmiot, wywołuje niezwykłe skojarzenia. Kiedy nie ma słów, a tylko ruch staje się nośnikiem treści i formy, dzieci mają większe pole do interpretacji tego, co widzą i odczuwają. Jest tu zabawa, kolor, lekkość i są… bańki mydlane!
Spektakl wyprodukowany przez Lubelski Teatr Tańca z udziałem artystów i artystek z Polski i Białorusi.
koncepcja: Inna Aslamova; choreografia: Inna Aslamova i tancerki; muzyka: Uladzimir Maliukou; taniec: Alesia Seraya, Maria Micek, Sofiya Kiykovska, Beata Mysiak; projekt oświetlenia: Marcin Kabat Kowalczuk; realizacja oświetlenia: Mikołaj Pacholczyk; kostiumy: Aleksandra Konarska;
czas trwania: 45 min; premiera: 4.06.2023

Zadanie finansowane jest ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki – Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Lokalnym operatorem Programu jest Centrum Kultury w Lublinie.

“O czym marzą kulki?”

Lublin 28.05.2025, g. 10:00
od 40.00 PLN
Dla Dzieci +2
Spektakl taneczno-plastyczny dla dzieci i ich rodziców oraz wszystkich osób, które chcą się cieszyć atmosferą zabawy i przeobrażenia. Zapraszamy również fanów nowoczesnej muzyki z dźwiękami gitary, ukulele, ocarina i innych.

O czym marzą kulki? Czy chcą toczyć się całymi dniami, skakać, latać jak ptaki, pływać niczym ryby, brzęczeć jak owady? Czy może jak kosmiczny statek lecieć w przestworza bądź jak zegar na Ziemi skrupulatnie odmierzać czas? Czy my bawimy się kulkami, czy może one bawią się nami? Czy można zaprzyjaźnić się z kulkami i czy kulka może stać się jedną z nas?

Język tańca współczesnego nie tworzy w tym spektaklu typowej opowieści, lecz wprowadza dziecko w świat kształtów i faktur, skojarzeń i odczuć. Muzyka i światło tworzą atmosferę, w której prozaiczny przedmiot, wywołuje niezwykłe skojarzenia. Kiedy nie ma słów, a tylko ruch staje się nośnikiem treści i formy, dzieci mają większe pole do interpretacji tego, co widzą i odczuwają. Jest tu zabawa, kolor, lekkość i są… bańki mydlane!
Spektakl wyprodukowany przez Lubelski Teatr Tańca z udziałem artystów i artystek z Polski i Białorusi.
koncepcja: Inna Aslamova; choreografia: Inna Aslamova i tancerki; muzyka: Uladzimir Maliukou; taniec: Alesia Seraya, Maria Micek, Sofiya Kiykovska, Beata Mysiak; projekt oświetlenia: Marcin Kabat Kowalczuk; realizacja oświetlenia: Mikołaj Pacholczyk; kostiumy: Aleksandra Konarska;
czas trwania: 45 min; premiera: 4.06.2023

Zadanie finansowane jest ze środków Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki – Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Lokalnym operatorem Programu jest Centrum Kultury w Lublinie.

Taniec

Przejdź do treści