
O!PLA – festiwal filmów animowanych – kategoria producencka + formanimy
Lublin 15.04.2025, g. 18:00
od 12.00 pln
Film
Kategoria producencka:
DISC+DOG (2023, 05:46), Tomek Ducki, Pigeon Productions
DZIEWCZYNKA DO ORZECHÓW (2023, 14:03), Michalina Musialik, FUMI Studio
JOKO (Polska, Czechy, Niemcy 2024, 15:45), Izabela Plucińska, Las Sztuki/Animoon/MAUR Film
KOMPOZYCJA Z PRZEŻYĆ ISTNIEJĄCYCH (2023, 07:25), Joanna Szlembarska, Likaon/PWSFTviT w Łodzi
MEDUZY (2023, 08:03), Ola Szmida, Studio Munka
PORTRET KONIA (2023, 05:46), Witold Giersz, FUMI Studio
Formanimy:
ABRIKECO (2024, 02:55), Małgorzata Szczepańczyk i Nina Sikorska, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
ARCHEO (2024, 05:27), Maciej Ćwiek, Mansarda
CHALLENGING TIMES, NEW LIVES (2024, 03:40), Barnaba Mikułowski, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
CZARNE SŁOŃCE (2023, 03:18), Zuzanna Michalska, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
DEATHWAVES (OR A FUNGAL HECATOMB) (2023, 04:59), Maciek Stępniewski, niezależnie
DISC+DOG (2023, 05:46), Tomek Ducki, Pigeon Productions
DZIEWCZYNKA DO ORZECHÓW (2023, 14:03), Michalina Musialik, FUMI Studio
JOKO (Polska, Czechy, Niemcy 2024, 15:45), Izabela Plucińska, Las Sztuki/Animoon/MAUR Film
KOMPOZYCJA Z PRZEŻYĆ ISTNIEJĄCYCH (2023, 07:25), Joanna Szlembarska, Likaon/PWSFTviT w Łodzi
MEDUZY (2023, 08:03), Ola Szmida, Studio Munka
PORTRET KONIA (2023, 05:46), Witold Giersz, FUMI Studio
Formanimy:
ABRIKECO (2024, 02:55), Małgorzata Szczepańczyk i Nina Sikorska, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
ARCHEO (2024, 05:27), Maciej Ćwiek, Mansarda
CHALLENGING TIMES, NEW LIVES (2024, 03:40), Barnaba Mikułowski, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
CZARNE SŁOŃCE (2023, 03:18), Zuzanna Michalska, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
DEATHWAVES (OR A FUNGAL HECATOMB) (2023, 04:59), Maciek Stępniewski, niezależnie

O!PLA – festiwal filmów animowanych – kategoria studencka
Lublin 16.04.2025, g. 18:00
od 12.00 pln
Film
kategoria studencka:
CECHY WSPÓLNE (2024, 02:11), Paweł Okoński, Marta Sundmann, Maciej Miecznikowski, Wiktoria Witkowska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
CZTERY ŚCIANY PAMIĘCI (2024, 11:46), Joanna Płatek, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
FEEL LIKE HOME (2024, 05:45), Aneta Siurnicka, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
JAK BYĆ MĘCZENNIKIEM (2023, 08:50), Maks Rzontkowski, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
MOJA MAMA (2024, 12:45), Agnieszka Popińska, PWSFTviT w Łodzi
NATSUKASHII (2024, 04:00), Małgorzata Szczepańczyk, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
OSTATNI CZŁOWIEK NA ZIEMI (2023, 04:04), Joanna Żybul, PWSFTviT w Łodzi
PANIE PROFESORZE! (2023, 15:02), Dominika Tkaczyk, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
PHYSARUM POLYCEPHALUM (2024, 04:44), Kamila Tomczyk, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
ROSÓŁ Z KACZKI (2024, 04:41), Maria Dakszewicz, PWSFTviT w Łodzi
SHEEP OUT (2023, 08:08), Zofia Klamka, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
CECHY WSPÓLNE (2024, 02:11), Paweł Okoński, Marta Sundmann, Maciej Miecznikowski, Wiktoria Witkowska, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
CZTERY ŚCIANY PAMIĘCI (2024, 11:46), Joanna Płatek, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
FEEL LIKE HOME (2024, 05:45), Aneta Siurnicka, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
JAK BYĆ MĘCZENNIKIEM (2023, 08:50), Maks Rzontkowski, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
MOJA MAMA (2024, 12:45), Agnieszka Popińska, PWSFTviT w Łodzi
NATSUKASHII (2024, 04:00), Małgorzata Szczepańczyk, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
OSTATNI CZŁOWIEK NA ZIEMI (2023, 04:04), Joanna Żybul, PWSFTviT w Łodzi
PANIE PROFESORZE! (2023, 15:02), Dominika Tkaczyk, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu
PHYSARUM POLYCEPHALUM (2024, 04:44), Kamila Tomczyk, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
ROSÓŁ Z KACZKI (2024, 04:41), Maria Dakszewicz, PWSFTviT w Łodzi
SHEEP OUT (2023, 08:08), Zofia Klamka, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Bękart
Lublin 17.04.2025, g. 18:00
od 12.00 pln
Film
„Bękart” to zrealizowany z niezwykłym rozmachem najnowszy film Nikolaja Arcela („Kochanek królowej”) z Madsem Mikkelsenem w roli głównej. Autorami scenariusza są Arcel i Anders Thomas Jensen („Jabłka Adama”, „Jeźdźcy sprawiedliwości”).
Jest 1755 rok. Ludvig Kahlen (Mads Mikkelsen), pochodzący z nieprawego łoża były żołnierz, wyrusza na podbój jałowych i surowych wrzosowisk, mając przed sobą jeden cel – założyć na nich kolonię w imieniu króla, w zamian za obiecany przez duńskiego władcę tytuł szlachecki. Na drodze staje mu bezwzględny i pełen pogardy szlachcic Frederik de Schinkel, który nie zamierza oddać ziemi, uważając ją za swoją.
Kiedy Kahlen zatrudnia do pomocy zbiegłą z dworu de Schinkela dwójkę służących, Ann Barbarę (Amanda Collin) i jej męża, gotowy do aktów największego okrucieństwa szlachcic poprzysięga zemstę.
„Bękart” to porywająca historia o dumnym mężczyźnie targanym namiętnościami, o jego wielkich marzeniach i jeszcze większym poświęceniu, oraz o kobiecie, która staje się jego sprzymierzeńcem w walce ze złem, śmiercią i potępieniem.
Jest 1755 rok. Ludvig Kahlen (Mads Mikkelsen), pochodzący z nieprawego łoża były żołnierz, wyrusza na podbój jałowych i surowych wrzosowisk, mając przed sobą jeden cel – założyć na nich kolonię w imieniu króla, w zamian za obiecany przez duńskiego władcę tytuł szlachecki. Na drodze staje mu bezwzględny i pełen pogardy szlachcic Frederik de Schinkel, który nie zamierza oddać ziemi, uważając ją za swoją.
Kiedy Kahlen zatrudnia do pomocy zbiegłą z dworu de Schinkela dwójkę służących, Ann Barbarę (Amanda Collin) i jej męża, gotowy do aktów największego okrucieństwa szlachcic poprzysięga zemstę.
„Bękart” to porywająca historia o dumnym mężczyźnie targanym namiętnościami, o jego wielkich marzeniach i jeszcze większym poświęceniu, oraz o kobiecie, która staje się jego sprzymierzeńcem w walce ze złem, śmiercią i potępieniem.

Apetyt na więcej. La Cocina
Lublin 18.04.2025, g. 18:00
od 18.00 pln
Film
Kipiąca emocjami, zrealizowana z niezwykłą błyskotliwością opowieść o burzliwych losach pracowników wielkiej nowojorskiej restauracji.
Miłość, przyjaźń, rywalizacja, zdrada, kradzież i wielkie marzenia. Te składniki, odmierzone w idealnych proporcjach, składają się na wyśmienite filmowe danie.
Zjawiskowa ROONEY MARA w najnowszym filmie reżysera nagrodzonego na FESTIWALU W BERLINIE.
Kuchnia wielkiej nowojorskiej restauracji jest jak mikrokosmos, w którym krzyżują się drogi grupy marzycieli z różnych stron świata. Ich aspiracje i pragnienia boleśnie konfrontują się z rzeczywistością zarządzanej żelazną ręką restauracji. Młoda lecz doświadczona kelnerka Julia i utalentowany kucharz Pedro muszą ukrywać swoją relację. Młodziutka Estela dopiero wchodzi w ten świat. Pracujący tu od lat Max za wszelką cenę chce udowodnić swój talent. Nonzo marzy, by sprowadzić do Nowego Jorku rodzinę. Na wszystkich z góry spogląda właściciel Rashid, dla którego liczy się tylko sprawnie funkcjonujący biznes. Gdy pewnego dnia rano, szef zmiany odkrywa kradzież, wszyscy stają się podejrzani.
Miłość, przyjaźń, rywalizacja, zdrada, kradzież i wielkie marzenia. Te składniki, odmierzone w idealnych proporcjach, składają się na wyśmienite filmowe danie.
Zjawiskowa ROONEY MARA w najnowszym filmie reżysera nagrodzonego na FESTIWALU W BERLINIE.
Kuchnia wielkiej nowojorskiej restauracji jest jak mikrokosmos, w którym krzyżują się drogi grupy marzycieli z różnych stron świata. Ich aspiracje i pragnienia boleśnie konfrontują się z rzeczywistością zarządzanej żelazną ręką restauracji. Młoda lecz doświadczona kelnerka Julia i utalentowany kucharz Pedro muszą ukrywać swoją relację. Młodziutka Estela dopiero wchodzi w ten świat. Pracujący tu od lat Max za wszelką cenę chce udowodnić swój talent. Nonzo marzy, by sprowadzić do Nowego Jorku rodzinę. Na wszystkich z góry spogląda właściciel Rashid, dla którego liczy się tylko sprawnie funkcjonujący biznes. Gdy pewnego dnia rano, szef zmiany odkrywa kradzież, wszyscy stają się podejrzani.

Winni
Lublin 24.04.2025, g. 18:00
od 12.00 pln
Film
„Winni” to trzymający w napięciu do ostatniej minuty thriller, który stał się sensacją festiwali w Sundance i Rotterdamie. Pełen zwrotów akcji, budujący gęstą atmosferę z oszczędnych, starannie wyważonych środków, klimatem i precyzją przywołujący na myśl „Locke’a” z Tomem Hardym.
Rutynowy wieczór przy telefonie alarmowym. Operator odbierający dziś połączenia – były funkcjonariusz policji – z niecierpliwością czeka na zbliżający się koniec zmiany. Pijani imprezowicze, niedzielni kierowcy, blokujący numer żartownisie – irytacja policjanta rośnie, do momentu, kiedy odbiera telefon od spanikowanej kobiety. Została porwana, a samochód, w którym się znajduje, jedzie w nieznanym kierunku. Gdy połączenie zostanie gwałtownie przerwane, mężczyzna nie opuszczając pokoju rusza kobiecie na ratunek, polegając wyłącznie na swoim doświadczeniu, intuicji i… telefonie.
W „Winnych” każda sekunda filmu, każdy grymas, spojrzenie czy dźwięk, łączą się w mistrzowską całość, prowadzącą do zaskakującego zakończenia.
Rutynowy wieczór przy telefonie alarmowym. Operator odbierający dziś połączenia – były funkcjonariusz policji – z niecierpliwością czeka na zbliżający się koniec zmiany. Pijani imprezowicze, niedzielni kierowcy, blokujący numer żartownisie – irytacja policjanta rośnie, do momentu, kiedy odbiera telefon od spanikowanej kobiety. Została porwana, a samochód, w którym się znajduje, jedzie w nieznanym kierunku. Gdy połączenie zostanie gwałtownie przerwane, mężczyzna nie opuszczając pokoju rusza kobiecie na ratunek, polegając wyłącznie na swoim doświadczeniu, intuicji i… telefonie.
W „Winnych” każda sekunda filmu, każdy grymas, spojrzenie czy dźwięk, łączą się w mistrzowską całość, prowadzącą do zaskakującego zakończenia.
Przypływy
Lublin 25.04.2025, g. 17:00
od 18.00 pln
Film
Jia Zhangke powrócił do Cannes w olimpijskiej formie. Chiński mistrz zrywa z klasyczną fabułą i proponuje zjawiskowy kolaż piosenek, dźwięków i pejzaży, który odzwierciedla transformację kraju na przestrzeni ostatnich 21 lat. Centralne miejsce zajmuje w nim wątek burzliwej relacji Qiaoqiao (muza reżysera Zhao Tao) i Bina (Zhubin Li), pary, którą dzielą priorytety, ekonomia i odległości. Twórcę interesują tyleż zagubione i niespełnione jednostki, co wielkie procesy społeczno-ekonomiczne zmieniające bezpowrotnie Państwo Środka. Jia Zhangke zaczyna swoją podróż w 2001 roku w prowincji Shanxi, gdzie się urodził i kręcił pierwsze filmy (m.in. słynnego Kieszonkowca i Peron), następnie zmierza ku Tamie Trzech Przełomów ukazanej w Martwej naturze, a kończy powrotem na ośnieżoną północ. Żongluje nawiązaniami do własnej twórczości, otwarcie wchodzi z nią w dialog i kolejny raz daje upust swojej fascynacji muzyką popularną. W niewielkim stopniu bazuje na dialogach, inscenizując upływ czasu i skutki modernizacji subtelniejszymi środkami. Dzięki dwóm operatorom, Yu Lik-waiowi i Éricowi Gautierowi, dzieło zyskuje dodatkowe walory estetyczne: różne rodzaje i faktury zdjęć symbolizują też przemianę samego medium. Przypływy stają się więc erudycyjnym, metafilmowym esejem.

Symfonia o umieraniu
Lublin 25.04.2025, g. 19:15
od 18.00 pln
Film
Autobiograficzny film niemieckiego reżysera Matthiasa Glasnera to przejmująca opowieść o rodzinie w kryzysie. Nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem za najlepszy scenariusz produkcja jest zarazem absurdalnie zabawna, śmiertelnie poważna, czuła i brutalna. Glasner udowadnia, że o tych najtrudniejszych sprawach można mówić w zaskakujący sposób.
W centrum tej opowieści jest rodzina, która już dawno zapomniała o łączących ją więzach. Dopiero widmo śmierci staje się czymś, co potrafi dać namiastkę bliskości i doprowadzić do ponownego spotkania schorowanych rodziców oraz dorosłych, prowadzących burzliwe życie dzieci.
Kiedy cierpiący na demencję Gerd trafia do domu opieki, jego żona Lissy zostaje sama. Odpowiedzialność za losy starzejących się rodziców spada na ich syna Toma, cenionego dyrygenta przed czterdziestką, którego życie, zarówno zawodowe, jak i osobiste, przypomina jeden wielki chaos. Podobnie zresztą jak jego siostry Ellen, mającej wyraźną słabość do alkoholu oraz żonatych mężczyzn.
Bohaterowie muszą jednak pamiętać, że ucieczka przed odpowiedzialnością, podobnie jak wszystko inne w życiu, ma swoją cenę... Ta historia jest jak najlepsza rodzinna sesja terapeutyczna.
W centrum tej opowieści jest rodzina, która już dawno zapomniała o łączących ją więzach. Dopiero widmo śmierci staje się czymś, co potrafi dać namiastkę bliskości i doprowadzić do ponownego spotkania schorowanych rodziców oraz dorosłych, prowadzących burzliwe życie dzieci.
Kiedy cierpiący na demencję Gerd trafia do domu opieki, jego żona Lissy zostaje sama. Odpowiedzialność za losy starzejących się rodziców spada na ich syna Toma, cenionego dyrygenta przed czterdziestką, którego życie, zarówno zawodowe, jak i osobiste, przypomina jeden wielki chaos. Podobnie zresztą jak jego siostry Ellen, mającej wyraźną słabość do alkoholu oraz żonatych mężczyzn.
Bohaterowie muszą jednak pamiętać, że ucieczka przed odpowiedzialnością, podobnie jak wszystko inne w życiu, ma swoją cenę... Ta historia jest jak najlepsza rodzinna sesja terapeutyczna.

Apetyt na więcej. La Cocina
Lublin 26.04.2025, g. 18:00
od 18.00 pln
Film
Kipiąca emocjami, zrealizowana z niezwykłą błyskotliwością opowieść o burzliwych losach pracowników wielkiej nowojorskiej restauracji.
Miłość, przyjaźń, rywalizacja, zdrada, kradzież i wielkie marzenia. Te składniki, odmierzone w idealnych proporcjach, składają się na wyśmienite filmowe danie.
Zjawiskowa ROONEY MARA w najnowszym filmie reżysera nagrodzonego na FESTIWALU W BERLINIE.
Kuchnia wielkiej nowojorskiej restauracji jest jak mikrokosmos, w którym krzyżują się drogi grupy marzycieli z różnych stron świata. Ich aspiracje i pragnienia boleśnie konfrontują się z rzeczywistością zarządzanej żelazną ręką restauracji. Młoda lecz doświadczona kelnerka Julia i utalentowany kucharz Pedro muszą ukrywać swoją relację. Młodziutka Estela dopiero wchodzi w ten świat. Pracujący tu od lat Max za wszelką cenę chce udowodnić swój talent. Nonzo marzy, by sprowadzić do Nowego Jorku rodzinę. Na wszystkich z góry spogląda właściciel Rashid, dla którego liczy się tylko sprawnie funkcjonujący biznes. Gdy pewnego dnia rano, szef zmiany odkrywa kradzież, wszyscy stają się podejrzani.
Miłość, przyjaźń, rywalizacja, zdrada, kradzież i wielkie marzenia. Te składniki, odmierzone w idealnych proporcjach, składają się na wyśmienite filmowe danie.
Zjawiskowa ROONEY MARA w najnowszym filmie reżysera nagrodzonego na FESTIWALU W BERLINIE.
Kuchnia wielkiej nowojorskiej restauracji jest jak mikrokosmos, w którym krzyżują się drogi grupy marzycieli z różnych stron świata. Ich aspiracje i pragnienia boleśnie konfrontują się z rzeczywistością zarządzanej żelazną ręką restauracji. Młoda lecz doświadczona kelnerka Julia i utalentowany kucharz Pedro muszą ukrywać swoją relację. Młodziutka Estela dopiero wchodzi w ten świat. Pracujący tu od lat Max za wszelką cenę chce udowodnić swój talent. Nonzo marzy, by sprowadzić do Nowego Jorku rodzinę. Na wszystkich z góry spogląda właściciel Rashid, dla którego liczy się tylko sprawnie funkcjonujący biznes. Gdy pewnego dnia rano, szef zmiany odkrywa kradzież, wszyscy stają się podejrzani.
Strefa krytyczna
Lublin 26.04.2025, g. 20:30
od 18.00 pln
Film
Nagrodzony Złotym Lampartem na festiwalu w Locarno film Alego Ahmadzadeha zabiera nas na przejażdżkę przez niebezpieczne podbrzusze Teheranu. Akcja jego niezależnej Strefy krytycznej rozgrywa się podczas jednej nocnej szychty dilera obsługującego młodą klasę średnią. Każda dostawa to spotkanie, które odsłania kolejne warstwy absurdu i zakłamania, w jakim żyje współczesny Iran. Surowy, autorytarny głos nawigacji, kierującej bohatera na właściwą drogę, nie oszuka faktów – życie tutaj to dryf, meandrowanie pomiędzy oficjalnym i zakazanym, by choć na chwilę uciec od opresyjnej rzeczywistości. Zrealizowany przez garstkę przyjaciół film Ahmadzadeha jest jak bomba domowej roboty, rozsadzająca nasze wyobrażenia o kinie irańskim. Nowe pokolenie mówi radykalnym głosem zdartym od okrzyków wznoszonych na demonstracjach, obcy jest mu moralny niepokój, za to bliskie są wściekłość i desperacja, surrealizm i czarny humor. Nikt tu nie puszcza oka zza pleców cenzorów – Ahmadzadeh pokazuje rzeczy, które nigdy nie zostałyby przez nich zaakceptowane. Film znalazł się w Locarno wbrew irańskim władzom, które próbowały zablokować pokaz. Obecnie reżyser jest objęty zakazem wyjazdu z kraju.
Polacy dobrze rozumieją pojęcie „wewnętrznej emigracji” jako sposobu ucieczki od rzeczywistości w systemie totalitarnym. Ali Ahmadzadeh ukazuje oblicze dzisiejszego Teheranu z perspektywy Amira, taksówkarza, który jest kimś więcej niż osobą świadczącą usługi przewozowe. Amir handluje narkotykami, przynosząc ulgę pozbawionemu złudzeń i zmęczonemu teherańskiemu społeczeństwu, którego przestrzeń na bunt jest bardzo ograniczona. Jego taksówka jest też rodzajem konfesjonału, w którym kojącym głosem leczy zbolałe dusze. Reżyser, który ma zakaz pracy jako filmowiec, realizował film partyzancko, ukrywając przed oczami władz kamery i plany filmowe.
Polacy dobrze rozumieją pojęcie „wewnętrznej emigracji” jako sposobu ucieczki od rzeczywistości w systemie totalitarnym. Ali Ahmadzadeh ukazuje oblicze dzisiejszego Teheranu z perspektywy Amira, taksówkarza, który jest kimś więcej niż osobą świadczącą usługi przewozowe. Amir handluje narkotykami, przynosząc ulgę pozbawionemu złudzeń i zmęczonemu teherańskiemu społeczeństwu, którego przestrzeń na bunt jest bardzo ograniczona. Jego taksówka jest też rodzajem konfesjonału, w którym kojącym głosem leczy zbolałe dusze. Reżyser, który ma zakaz pracy jako filmowiec, realizował film partyzancko, ukrywając przed oczami władz kamery i plany filmowe.
Blue Sun Palace
Lublin 27.04.2025, g. 17:00
od 18.00 pln
Film
Debiut Amerykanki o chińskich korzeniach, Constance Tsang, to opowieść o alienacji, tęsknocie i o tym, że nikt nie chce spać sam. W obsadzie filmu znalazł się znany nowohoryzontowej publiczności Lee Kang-sheng. Ulubiony aktor Tsaia Ming-lianga wciela się w rolę imigranta mieszkającego w Nowym Jorku i próbującego budować nowe życie, podczas gdy jedną nogą wciąż tkwi w tym dawnym, coraz odleglejszym. Samotność, podobnie jak poczucie zawieszenia i tymczasowości, jest u Tsang fundamentalnym migranckim doświadczeniem. Dzieli je z Tonym masażystka Didi (Haipeng Xu). Oboje poszukują namiastki rodziny. Parę łączą wspólne posiłki, odwaga, by nieśmiało spoglądać w przyszłość, oraz skrzętnie skrywane tajemnice. Ale opowieść o romansie gwałtownie skręca w nieoczekiwanym kierunku. Kruchość to bowiem kolejne z ważnych doświadczeń tych, którzy są daleko od domu. Niepewny świat bohaterów niemal w każdej scenie narażony jest na pęknięcie bądź rozpad. Melodramat Tsang przynosi też nieoczywisty, daleki od pocztówkowego portret Nowego Jorku, niewielkich skrawków miasta, w których mówi się po mandaryńsku, miejsc, gdzie funkcjonują migranci – obecni ciałem w swoich prowizorycznych mieszkaniach, lecz duchem błądzący po zupełnie innych ulicach.

Symfonia o umieraniu
Lublin 27.04.2025, g. 19:15
od 18.00 pln
Film
Autobiograficzny film niemieckiego reżysera Matthiasa Glasnera to przejmująca opowieść o rodzinie w kryzysie. Nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem za najlepszy scenariusz produkcja jest zarazem absurdalnie zabawna, śmiertelnie poważna, czuła i brutalna. Glasner udowadnia, że o tych najtrudniejszych sprawach można mówić w zaskakujący sposób.
W centrum tej opowieści jest rodzina, która już dawno zapomniała o łączących ją więzach. Dopiero widmo śmierci staje się czymś, co potrafi dać namiastkę bliskości i doprowadzić do ponownego spotkania schorowanych rodziców oraz dorosłych, prowadzących burzliwe życie dzieci.
Kiedy cierpiący na demencję Gerd trafia do domu opieki, jego żona Lissy zostaje sama. Odpowiedzialność za losy starzejących się rodziców spada na ich syna Toma, cenionego dyrygenta przed czterdziestką, którego życie, zarówno zawodowe, jak i osobiste, przypomina jeden wielki chaos. Podobnie zresztą jak jego siostry Ellen, mającej wyraźną słabość do alkoholu oraz żonatych mężczyzn.
Bohaterowie muszą jednak pamiętać, że ucieczka przed odpowiedzialnością, podobnie jak wszystko inne w życiu, ma swoją cenę... Ta historia jest jak najlepsza rodzinna sesja terapeutyczna.
W centrum tej opowieści jest rodzina, która już dawno zapomniała o łączących ją więzach. Dopiero widmo śmierci staje się czymś, co potrafi dać namiastkę bliskości i doprowadzić do ponownego spotkania schorowanych rodziców oraz dorosłych, prowadzących burzliwe życie dzieci.
Kiedy cierpiący na demencję Gerd trafia do domu opieki, jego żona Lissy zostaje sama. Odpowiedzialność za losy starzejących się rodziców spada na ich syna Toma, cenionego dyrygenta przed czterdziestką, którego życie, zarówno zawodowe, jak i osobiste, przypomina jeden wielki chaos. Podobnie zresztą jak jego siostry Ellen, mającej wyraźną słabość do alkoholu oraz żonatych mężczyzn.
Bohaterowie muszą jednak pamiętać, że ucieczka przed odpowiedzialnością, podobnie jak wszystko inne w życiu, ma swoją cenę... Ta historia jest jak najlepsza rodzinna sesja terapeutyczna.

Utrata równowagi + Q&A z twórcami
Lublin 28.04.2025, g. 18:00
od 18.00 pln
Film
Maja, mimo że poświęciła aktorstwu całe swoje młode życie, zmaga się z brakiem wiary w siebie i rozważa podjęcie studiów na innym kierunku.
Wszystko zmienia się, gdy pojawia się nowy, pełen pasji reżyser, który stosuje wątpliwe metody pracy. Ma przygotować dyplom ze studentami, a Maja dostaje nową szansę i zaczyna działać z ogromnym zaangażowaniem. Jednak z czasem boleśnie się przekonuje, że charyzmatyczny reżyser manipuluje nie tylko jej uczuciami, ale również relacjami i aspiracjami pozostałych młodych aktorów. Czy studenci zdołają oprzeć się legendarnemu twórcy? Jaka jest cena marzeń?
Wszystko zmienia się, gdy pojawia się nowy, pełen pasji reżyser, który stosuje wątpliwe metody pracy. Ma przygotować dyplom ze studentami, a Maja dostaje nową szansę i zaczyna działać z ogromnym zaangażowaniem. Jednak z czasem boleśnie się przekonuje, że charyzmatyczny reżyser manipuluje nie tylko jej uczuciami, ale również relacjami i aspiracjami pozostałych młodych aktorów. Czy studenci zdołają oprzeć się legendarnemu twórcy? Jaka jest cena marzeń?
O!PLA – festiwal filmów animowanych – kategoria producencka + formanimy
Lublin 15.04.2025, g. 18:00
Film